Stress tijdens de zwangerschap

Stress tijdens de zwangerschap is niet altijd te voorkomen.

Soms zijn de omstandigheden tijdens de zwangerschap niet optimaal. Er is bijvoorbeeld een sterfgeval, er zijn problemen met huisvesting, onzekerheden over je werk of de relatie met de vader verloopt moeizaam.

Met schuldgevoelens rondlopen heeft geen zin. Het brengt geen verbetering in de situatie, niet voor jou en niet voor je kind. Je kunt je beter richten op wat wél helpt in een stressvolle situatie.

In de online cursus Op Eigen Wijze bevallen leer je oefeningen die je helpen te ontspannen en stress te verminderen.

Ik geef je vast een tip:

De volgende oefening helpt om te ontspannen en je baby te laten weten – wat er zich ook allemaal afspeelt in je leven – dat het welkom is en dat er van hem of haar gehouden wordt.

  • Ga ontspannen zitten of liggen.
  • Adem in door je neus en uit door je mond.
  • Herhaal deze ademhaling – in door je neus en uit door je mond – een paar keer en adem iets dieper in en uit als gebruikelijk.
  • Laat los (spanning, stress verdriet) op de uitademing.
  • Adem nu op een rustige ontspannen manier. Rustig in en uit, de mond is nu gesloten.
  • Voel hoe je ontspant en tot rust komt.
  • Leg een hand op je borst, bij je hart.
  • De andere hand leg je op je buik, bij je baby.
  • Laat je kindje voelen je van hem of haar houdt en dat het welkom is.

Je kunt negatieve en verdrietige gebeurtenissen in je leven niet vermijden. Het gaat erom dat je – juist dan – in verbinding blijft met je kindje. Negatief wordt pas schadelijk, als er gebrek is aan positief.


Marjolein Smit

De online cursus Op Eigen Wijze Bevallen leert je hoe je je fysiek, emotioneel en mentaal kunt voorbereiden op de bevalling.

Meer Informatie