Tips bij stuitligging

Een stuitligging is een afwijkende liggen van de baby in je bekken: in plaats van met het hoofdje naar beneden ligt de baby met zijn hoofdje omhoog.
Er is onderscheid tussen een volkomen stuit: kindje ligt met de knietjes gebogen, voetjes naar beneden. En een onvolkomen stuit: de beentjes liggen recht omhoog (voetjes bij de oren).

Mogelijke fysieke redenen voor een stuitligging: veel bewegingsruimte (door bijvoorbeeld veel vruchtwater of uitgerekte baarmoeder door eerdere zwangerschappen), te weinig bewegingsruimte, afwijking van de baarmoeder (vleesboom, tussenschot) of een afwijking van het bekken. Er hoeft echter geen fysieke reden te zijn maar is de stuitligging gewoon een voorkeurshouding van je baby.

Tips als je baby in een stuit ligt:

1. Omgekeerde houding
In een omgekeerde houding is je hoofd lager dan je lichaam waardoor je kindje misschien meer ruimte heeft en/of een impuls voelt om te draaien.

- je staat op handen en knieën,

- je brengt je onderarmen plat op de grond en je billen omhoog.

- je hoofd rust op je onderarmen of eventueel een kussen.

of

- je ligt op je rug met kussen onder je billen en bekken.

- je benen leg je languit omhoog tegen de muur of op een stoel.

Doe de oefeningen het liefst met een lege maag en probeer zoveel mogelijk te ontspannen.
Probeer de houding twintig minuten vol te houden, maar stop direct als het niet prettig voelt.
Vind je het moeilijk om je te ontspannen, klik hier een meditatie die je daarbij kan helpen.

2. Op handen en knieën rondkruipen.
Door regelmatig op handen en knieën te kruipen, krijgt de baby in deze positie misschien meer/ anders ruimte en de buik heeft alle ruimte om mee te schommelen met de bewegingen die je maakt. Door de andere ligging en bewegingen van de buik gaat de baby misschien ook mee bewegen. Het kan in ieder geval geen kwaad.

3. Maak gebruik van je gedachtekracht.
Visualiseer je baarmoeder zo comfortabel mogelijk voor je kindje om met zijn hoofdje naar beneden te gaan liggen. Ontspan tijdens de visualisatie je buik en bekken zoveel mogelijk.

4. Ontspannen van je zonnevlecht.
Leg een hand op je zonnevlecht (midden van je lichaam, ter hoogte van je maag) en wrijf langzaam en rustig tegen de klok in. Blij rustig doorademen en ontspan je middenrif zoveel mogelijk. Deze oefening kan zowel zittend als liggend. Neem de tijd, haal rustig adem en ontspan zoveel mogelijk.
Vind je het moeilijk om je te ontspannen, klik hier een meditatie die je daarbij kan helpen.

5. Moxibutie
Moxibutie is een therapie uit de Traditionele Chinese Geneeskunde. Een moxa-staafje is een samengeperst en gedroogd kruid dat je het beste kunt vergelijken met een (brandende) sigaar. Een tot twee keer per dag houd je het gloeiende moxa-staafje vlak bij de kleine teen zodat deze verwarmd wordt (begin van de nagel). Dit is een acupunctuurpunt op de blaasmeridiaan en staat in verbinding staat met de baarmoeder. Hierdoor activeer je goede omstandigheden voor het kunnen draaien van de baby (doorbloeding en het spierweefsel van de baarmoeder, hartslag en beweging van de baby). Eén bezoek aan een acupuncturist of Chinese dokter is voldoende om deze methode te leren en het daarna zelf toe te kunnen passen.

6. Behandelingen die gericht zijn op ontspanning van je (onder)lichaam.
Je kunt een behandeling overwegen die extra ontspanning geeft aan je hele lichaam en specifiek aan je buik en bekken. Zo’n behandeling is altijd fijn en wie weet draagt deze ontspanning bij aan het anders gaan liggen van je baby. Je kunt denken aan een massage, haptonomie, holistic pulsing, osteopathie of BSR (body stress release).
Vraag voordat je de afspraak maakt of ze ervaring hebben met zwangerschappen.

7.Versie
Een versie is het van buiten af proberen te draaien van de baby. Een versie wordt meestal vanaf de vijfendertigste zwangerschapsweek gedaan afhankelijke van de hoeveelheid ruimte en vruchtwater. De kans van slagen is groter als er voldoende ruimte is. Maar als er veel ruimte is, wordt het risico dat de baby terugdraait ook groter. Als een versie lukt, vergroot je de kans op een goed verlopende vaginale bevalling en verklein je de kans op een keizersnede.
Mogelijke risico’s van een versie kunnen zijn: loslaten van de placenta, vroegtijdig breken van de vliezen of problemen met de navelstreng.

Wees je goed bewust of je een versie echt wilt. Hoe is het voor je dat er iemand op deze wijze aan jou en aan je kind gaat zitten? Vind je dat prima of wil je dat eigenlijk liever niet? Hoe zou het voor je kindje zijn?
Je hebt niet alleen zeggenschap óf je de versie wilt, maar ook tijdens de versie: als de druk, de pressie te veel voor je is of niet meer goed voelt, laat dit dan direct weten. Het kan ook dat je de versie nauwelijks voelt en je kindje zich op soepele wijze laat draaien

Tips voor het vergroten van de kans op een versie:
1. Laat de versie doen door iemand die hier ervaring mee heeft.
2. Voldoende tijd rust en aandacht verhogen de kans van slagen.
3. Werk niet alleen verstandelijk mee, maar ook met je lichaam je emoties.
4. Een lege blaas geeft meer ruimte.
5. Probeer vooraf en tijdens de versie zoveel mogelijk te ontspannen, dit verhoogt de slagingskans.
6. Masseer eerst de buik (of laat masseren) zodat de buik kan ontspannen en je vertrouwd raakt dat je aangeraakt wordt.
7. Gebruik je gedachten- en verbeeldingskracht: visualiseer een goede uitkomst van de versie.
8. Wees uitnodigend naar je kindje.
9. Als de versie gelukt is, neem dan nog even de tijd om in kleermakerszit te zitten om zo een goede indaling te bevorderen.


Marjolein Smit

De online cursus Op Eigen Wijze Bevallen leert je hoe je je fysiek, emotioneel en mentaal kunt voorbereiden op de bevalling.

Meer Informatie