Tips voor je zwangerschapsverlof

Vanaf 34 weken zwangerschap heb je als werknemer recht op 16 weken verlof.
Dit is onderverdeeld in:

Zwangerschapsverlof: Het verlof terwijl je nog zwanger bent.

Je mág 6 weken voor de uitgerekende dag beginnen aan je zwangerschapsverlof, het móet met 4 weken. Als je vier weken van te voren stopt met werken, dan houd je nog 2 weken over die je mag overzetten naar je bevallingsverlof.
Je zwangerschapsverlof kan langer dan 6 weken zijn als je later bevalt dan de uitgerekende datum. Je zwangerschapsverlof eindigt op de dag dat je bevalt.

En dan begint dus automatisch je bevallingsverlof.

Bevallingsverlof: Je bevallingsverlof gaat in op de dag na je bevalling en duurt minimaal 10 weken.

Je bevallingsverlof kan alleen langer duren als je tijd van je zwangerschapsverlof gebruikt voor je bevallingsverlof. Dat kan dus maximaal 2 weken zijn aangezien je verplicht bent 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan.

Je totale verlof is dus minimaal 16 weken en kan alleen langer zijn als je ná de uitgerekende datum bevalt. Beval je eerder dan de uitgerekende datum, dan blijft je verlof in totaal 16 weken.

Het goed benutten van je zwangerschapsverlof heeft een positief effect op je bevallingsverlof.

Als je goed uitgerust en goed voorbereid gaat bevallen, wordt de kans op een goede bevalling groter. En een goede bevalling is een fijne start van je bevallingsverlof en het moederschap.


7 Tips voor je zwangerschapsverlof.

  1. Maak een overzichtelijke lijst van zaken die nog moeten gebeuren. Plan dit goed in en kijk ook wat er uitbesteed kan worden. Dit geeft een opgeruimd hoofd én vergroot de kans dat alles ook af komt.
  2. Zorg voor voldoende rustmomenten. Je hebt ze echt nodig. Vermoeid aan de bevalling en het moederschap beginnen is echt niet fijn.
  3. Zorg voor een goede fysieke conditie. Er zijn verschillende yogaoefeningen die je kunt doen als je hoog zwanger bent. Dit is een goede voorbereiding op de bevalling en bevordert een goed herstel ná de bevalling.
  4. Bereid je niet alleen fysiek maar ook mentaal voor. Denk vast na over het moederschap. Wat er gaat veranderen in je leven door de komst van dit kindje? Hoe wil je het moederschap gaan invullen?
  5. Verwen jezelf met een bezoek aan de kapper of schoonheidsspecialiste.
  6. Laat je hoogzwangere lichaam lekker masseren. Of bezoek een pedicure, je voeten hebben door de zwangerschap echt wel iets verdiend.
  7. Geniet van je vrije tijd! Doe dingen die je echt fijn vindt. Lezen, winkelen, met vriendinnen afspreken, nieuwe recepten uitzoeken en uitproberen.

Bonus tip!
Je kunt je zwangerschapsverlof natuurlijk ook gebruiken om de online cursus Op Eigen Wijze Bevallen te volgen. Je leert dan hoe je kunt ontspannen, je fysiek en mentaal voorbereidt en leest alles wat je weten wilt over de bevalling.

Je kunt de cursus thuis, in je eigen tijd volgen en zo vaak herhalen als je prettig vindt.


Marjolein Smit

De online cursus Op Eigen Wijze Bevallen leert je hoe je je fysiek, emotioneel en mentaal kunt voorbereiden op de bevalling.

Meer Informatie