Zwanger na een miskraam

Een miskraam wordt vaak onderschat. Door diegene die het meemaakt én door de omgeving. Er is vaak sprake van een groot verdriet en te weinig aandacht voor het rouwproces.

Het is verwarrend en heel verdrietig om eerst nieuw leven te verwelkomen en er kort daarna weer afscheid van moet nemen. Een ieder zal dat op zijn eigen manier beleven.


Er is sprake van een miskraam als de zwangerschap in de eerste zestien weken afbreekt.
Fysieke oorzaken van een miskraam kunnen zijn:

1. Afwijking van zaad- of eicel.
2. Chromosoomafwijkingen of andere afwijkingen van het kindje.
3. Verstoorde hormoonhuishouding.
4. Te kort aan voedingsstoffen.
5. Het niet goed kunnen innestelen van het bevruchte eitje in de baarmoeder.

Veel miskramen vinden onbewust plaats, omdat je nog niet wist of niet kon weten dat je zwanger was. Je menstruatie kan dan iets later en/of iets heviger dan gebruikelijk zijn.
Ben je actief bezig met je kinderwens dan weet je vaak eerder dat je overtijd bent.
Omdat je alle dagen aftelt en hoopvol uitkijkt naar een zwangerschap.
De teleurstelling zal dan ook groot zijn als de prille zwangerschap eindigt in een miskraam.

Wat kan je doen om een miskraam te verwerken?

1. Neem de rouw serieus, hoe pril de zwangerschap ook was.
Als je behoefte hebt aan een afscheidsritueel, neem dan de tijd om dit op je eigen manier te doen. Alleen of samen met anderen.

2. Neem de tijd om verdriet te verwerken en wees zacht voor jezelf.
Tip: Doe de ottermeditatie als je heel verdrietig bent (een oefening uit de Mindfulness). Wanneer een otter heel verdrietig is en zich terug wil trekken, wikkelt hij zich in zeewier zodat hij zonder moeite kan dobberen op de golven van de zee.

  • Stel je voor dat je een otter bent die zich wikkelt in zeewier. Zodat je op een ontspannen en comfortabele manier in de golven kunt deinen.
  • Je adem is een rustige golfbeweging. Net als de golven van de zee, ze komen en gaan.
  • Op een inademing kom je een beetje met de golf mee omhoog.
  • Op een uitademing zak je een beetje met de golf mee omlaag.
  • Leg je handen op je hart of op een andere plek waar je extra lief voor jezelf kunt zijn.
  • Je weet dat hoe je je nu voelt weer voorbij gaat, maar nu is nu. Je hoeft niets te veranderen, alleen te ontspannen en zacht voor jezelf te zijn.

Heel veel sterkte!

Schrijf je hier in voor de gratis introductie cursus Op Eigen Wijze zwanger worden.


Marjolein Smit

De online cursus Op Eigen Wijze Zwanger worden helpt je om op een gezonde, ontspannen en bewuste manier bezig te zijn met je kinderwens.

Meer Informatie