Tips bij harde buiken

Een harde buik is een buik die samentrekt en daardoor hard aanvoelt. Dit geeft een spanning in je buik die niet prettig voelt.
Het wordt meestal veroorzaakte door het samentrekken van de baarmoeder.

Het kan ook veroorzaakt worden door:

  • Bewegingen van de baby.
  • Een groeispurt van de baby/baarmoeder.
  • Volle blaas.
  • Fysieke overbelasting door bijvoorbeeld veel bukken en tillen.
  • Stress.

Een harde buik kán een teken zijn om rustig aan te doen.
Af en toe rustig aan doen kan sowieso geen kwaad tijdens de zwangerschap.

Tips tijdens een harde buik

  1. Zoek een houding waarin je echt kan ontspannen.
  2. Warmte kan prettig zijn. Bijvoorbeeld een kruik, kompres of warme douche/ bad
  3. Je buik rustig afstrijken van boven naar beneden.
  4. Yoga houdingen. Lees hier de oefening 'je buik als ontspannen hangmat'
  5. Ontspannende ademoefeningen. In de onlinecursus Op Eigen Wijze Bevallen leer je diverse ademoefeningen die je helpen spanning en pijn te verminderen en ontspanning vergroten.
  6. Buikademhaling. Je kunt je buikademhaling actief gebruiken tijdens je zwangerschap en bevalling om stress te verminderen en dieper te ontspannen.

Buikademhaling

- Je ligt of zit in een ontspannen houding.

- Je legt je handen op je buik.

- Volg je adem, adem een paar keer bewuster in en uit.

- Op een ontspannen manier adem je naar je handen en maak je ruimte in je buik, je buik zet daarbij op een natuurlijke manier iets uit. Laat alle beweging, hoe klein ook, helemaal door de adem ontstaan.

- Adem bewust in voor jezelf, adem een keer bewust naar je kindje toe.

- Neem een paar minuten de tijd om zo te ademen.

- Rond af door terug te keren naar je gebruikelijke manier van ademen.


Marjolein Smit

De online cursus Op Eigen Wijze Bevallen leert je hoe je je fysiek, emotioneel en mentaal kunt voorbereiden op de bevalling.

Meer Informatie