Voor alle thuiszitters tijdelijk 50% korting op de online cursussen met de kortingscode: thuiszitten

Masseren tijdens de bevalling?

Een massage kan helpen pijn en ongemak tijdens de bevalling te verlichten en kan dus heel welkom zijn. Door (op een prettige manier) aangeraakt te worden, worden er endorfine aangemaakt, een hormoon die op een natuurlijke manier de ergste pijnpieken vermindert.

Ook helpt het voor een goede doorbloeding wat verkramping van de spieren verhelpt of voorkomt.


Let er goed op of de massage prettigst is tíjdens de weeën of liever tussen de weeën door. Check ook of druk en tempo prettig is.

Verschillende manieren van masseren:

Massage van de rug

  • Leg één hand op de onderrug van je partner, ter hoogte van de stuit (deze hand blijft hier steeds liggen).
  • Met de andere hand strijk je vanaf de bovenrug (beginnend tussen de schouderbladen) over de rug naar beneden toe. Je herhaalt met deze hand steeds deze beweging van boven naar beneden.
  • Laat het tempo en de druk afhangen van wat prettig is.
  • Kijk of het prettig is om (ook) vanaf het hoofd naar beneden te strijken en de nek ook mee te nemen.

Deze massage helpt om (meer) te ontspannen, kan de aandacht afleiden van de pijn en te voelen dat je ondersteunt wordt.

Massage van de onderrug

  • Je legt beide handen laag op de onderrug, je vingers richting de heupen.
  • Strijk nu met je handen (vooral met de muis van je hand) vanaf het midden naar buiten toe.
  • Herhaal deze beweging op een rustig tempo.

Deze massage helpt om meer ruimte te maken in het bekken en de druk wat te verminderen en te verspreiden.

Massage van verschillende lichaamsdelen

  • Met je vingers ‘hark je’ over het lichaamsdeel dat op dat moment prettig is.
  • Bijvoorbeeld rug, armen of benen.

Deze massage kan helpen om spanning te verminderen en de doorbloeding van alle lichaamsdelen goed te stimuleren.

Massage met een tennisbal

  • Rol met een tennisbal over de onderrug, vooral in en rond het kuiltje boven de bilnaad
  • Als de benen vermoeid zijn of de pijn uitstraalt naar de benen kan het misschien prettig zijn met de tennisbal over de benen te rollen.

Masseer op aanwijzing

  • Geef aan waar je het prettig vindt om gemasseerd te worden. Probeer uit waar je met druk en strijkbewegingen de pijn en spanning kunt verlichten.

Houd bij het masseren (vooral tijdens de bevalling) er rekening mee dat wat van tevoren geoefend is en prettig leek, tíjdens de bevalling heel anders kan uitpakken of zelfs geen enkele aanraking prettig is.

Heel veel succes!


Marjolein Smit

De online cursus Op Eigen Wijze Bevallen leert je hoe je je fysiek, emotioneel en mentaal kunt voorbereiden op de bevalling.

Meer Informatie

linkedinlinkedinfacebook