De voordelen voor en tijdens de bevalling van De hurkzit

Een goede fysieke voorbereiding zal de bevalling (en het herstel daarvan) positief beïnvloeden. Dit kun je doen door te zorgen voor een goede conditie.
Regelmatig te wandelen, fietsen of zwemmen tijdens de zwangerschap is dan ook aan te raden.

Een goede voorbereiding is ook De hurkzit. Met deze houding rek je de spieren op waarlangs je kind geboren gaat worden.
Door regelmatig De hurkzit doen voorafgaand aan de bevalling bereid je de spieren en het weefsel vast iets voor op de grote druk tijdens de bevalling.

De hurkzit

- Je staat rechtop, je voeten zijn gespreid en je tenen wijzen iets naar buiten.

-Je zakt door je knieën met je stuit richting de grond. Je knieën zijn uit elkaar zodat je buik ertussen past. Je hielen komen op de grond of iets boven de grond. Leg eventueel een opgerolde handdoek onder je hielen als je dit prettiger vindt.

-Tip: houdt iets vast om je evenwicht te bewaren, bijvoorbeeld een stoel, de bedrand of je partner.

-Blijf rustig door ademen in deze houding.

-Voel of je eventuele spanning los kunt laten in je bekken, je billen, bekkenbodem en liezen.

-Rond af door je voeten stevig in de grond te drukken waardoor je weer omhoog komt. Gebruik dus je been- en niet je rugspieren.

De hurkzit vooraf oefenen zorgt er ook voor dat je:

1.Je benen sterker maakt.

2. Soepeler wordt in je bekken.

3. Balans ontwikkelt.

Wist je dat deze houding je bekkenuitgang met 30%vergroot t.o.v. een liggende houding?
Daarmee is De hurkzit niet alleen goed om voor de bevalling te doen maar ook tijdens de bevalling.

In de online cursus Op Eigen Wijze bevallen wordt ook uitgebreid aandacht besteed aan de verschillende beval-houdingen en de bekkenbodemspieren.


Marjolein Smit

De online cursus Op Eigen Wijze Bevallen leert je hoe je je fysiek, emotioneel en mentaal kunt voorbereiden op de bevalling.

Meer Informatie